1 Kasım’dan itibaren maaşlarda yeni dönem: Çalışanlara ücret bilgisi hakkı
1 Kasım 2026’dan itibaren maaş şeffaflığı kuralları uygulanacak. Çalışanların ücret bilgisi hakları, işe alım şartları ve işverenlere yönelik cezalar.
Yunanistan’da 1 Kasım 2026’da yürürlüğe girecek yeni kurallarla çalışanlar ücret bilgisi talep edebilecek, işe alımlarda maaş şeffaflığı ve eşit ücret denetimi güçlenecek.
Yunanistan’da çalışanların ne erişimini ve kadınlarla erkekler arasındaki ücret eşitliğini güçlendirmeyi amaçlayan yeni düzenlemeler, 1 Kasım 2026 itibarıyla uygulanmaya başlayacak. 5316/2026 sayılı yasayla yürürlüğe konulan düzenleme, işverenlere yeni yükümlülükler getirirken çalışanların ve iş başvurusu yapanların haklarını da genişletiyor.
Çalışanlar maaş bilgisi talep edebilecek
Yeni düzenlemeye göre çalışanlar, kendi ücret düzeyleri ile aynı veya eşit değerde iş yapan çalışan kategorilerindeki kadın ve erkeklerin ortalama ücretleri hakkında bilgi isteyebilecek. İşverenlerin, talep edilen bilgileri en geç iki ay içinde sağlaması gerekecek.
İşverenler ayrıca çalışanları, ücret bilgisi talep etme hakları ve bu hakkı kullanmak için izlemeleri gereken prosedürler hakkında her yıl bilgilendirmekle yükümlü olacak. Açıkça ölçüsüz veya kötüye kullanım niteliğindeki tekrarlanan taleplerin reddedilmesi mümkün olsa da bu tür durumlar Yunanistan Ombudsmanı’nın incelemesine taşınabilecek.
İşe alımlarda maaş şeffaflığı
Düzenleme, iş başvurusu yapan adayları da kapsıyor. Adayların, iş görüşmesinden önce veya görüşme yapılmaması durumunda iş sözleşmesi imzalanmadan önce başlangıç ücretini ya da ücret aralığını öğrenebilmesi öngörülüyor.
İşverenler ve onlar adına hareket eden kişiler, adaylardan önceki işlerinde aldıkları maaşları sormayacak. İş ilanları ve işe alım süreçlerinin cinsiyet ayrımcılığından uzak olması da yeni kuralların önemli unsurları arasında yer alıyor.
İşverenlere yazılı ücret sistemi yükümlülüğü
Yeni düzenlemeyle işverenlerin ücret yapılarını yazılı olarak belgelemesi, ücret bileşenlerini çalışan kategorilerine göre açıkça belirlemesi ve ücretlerin gözden geçirilmesine ilişkin prosedürler oluşturması gerekiyor. Amaç, ücret farklılıklarının nesnel ve cinsiyetten bağımsız ölçütlerle gerekçelendirilmesini sağlamak.
Belirli büyüklükteki işverenler için kadın ve erkek çalışanlar arasındaki ücret farklarının raporlanması da zorunlu olacak. 150 ve üzeri çalışanı bulunan işverenler için ilk raporlama takviminin 2027’de başlaması öngörülüyor.
Kurallara uymayan işverenlere para cezası
Ücret şeffaflığı ve eşit ücret hükümlerine aykırılık halinde, ihlalin niteliğine ve işyerinin özelliklerine göre 300 avro ile 50.000 avro arasında idari para cezası uygulanabilecek. Denetim ve yaptırımlarda İş Müfettişliği, eşitlik ve izleme süreçlerinde ise Yunanistan Ombudsmanı önemli rol üstlenecek.
Düzenlemenin temel amacı, aynı veya eşit değerde iş yapan kadın ve erkekler arasındaki ücret farklılıklarının görünür hale getirilmesi, ayrımcılığın önlenmesi ve çalışanların hak arama yollarının güçlendirilmesi olarak öne çıkıyor.
Kaynak: Yunanistan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının 7 Ekim 2026 tarihli 26923 sayılı genelgesi ve 5316/2026 sayılı yasa.