Γραπτή δήλωση του ABTTF στην 58η σύνοδο του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ
Η ABTTF ανέδειξε στην 58η Σύνοδο του ΟΗΕ τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν τα παιδιά της Τουρκικής κοινότητας Δυτικής Θράκης στην πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση.

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Τούρκων Δυτικής Θράκης (ABTTF) υπέβαλε γραπτή δήλωση με τίτλο «Εμπόδια στην πρόσβαση στην ποιοτική εκπαίδευση για τα παιδιά που ανήκουν στην Tουρκική κοινότητα της Δυτικής Θράκης στην Ελλάδα» στην 58η τακτική σύνοδο του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) που πραγματοποιήθηκε στη Γενεύη της Ελβετίας στις 24 Φεβρουαρίου-4 Απριλίου 2025.
Στη γραπτή του δήλωση, το ABTTF επεσήμανε ότι σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λωζάννης του 1923, η Τουρκική κοινότητα Δυτικής Θράκης στην Ελλάδα έχει το δικαίωμα να ιδρύει, να διαχειρίζεται και να ελέγχει με δικά της έξοδα κάθε είδους φιλανθρωπικά, θρησκευτικά και κοινωνικά ιδρύματα, κάθε είδους σχολεία και άλλα ιδρύματα για σκοπούς εκπαίδευσης και κατάρτισης και σημείωσε ότι αυτή η αυτόνομη δομή στην εκπαίδευση τέθηκε υπό τον έλεγχο του κράτους μέσω τετελεσμένων νομικών πρακτικών χωρίς να ζητηθεί η γνώμη της τουρκικής κοινότητας.
Το ABTTF σημείωσε ότι υπάρχουν δύο γυμνάσια και λύκεια της Τουρκικής μειονότητας στη Δυτική Θράκη, το ένα στην Κομοτηνή και το άλλο στην Ξάνθη, αλλά η διοίκηση των σχολείων αυτών βρίσκεται στα χέρια του κράτους κατά παράβαση διεθνών και διμερών συνθηκών και νομοθεσίας. Τέλος, σημείωσε ότι με την απόφαση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με ημερομηνία 2 Σεπτεμβρίου 2024, άλλαξε η πρακτική που συνεχιζόταν μέχρι σήμερα και διορίστηκαν δύο νέοι διευθυντές στο Τουρκικό Μειονοτικό Γυμνάσιο-Λύκειο Ξάνθης και στο Τουρκικό Μειονοτικό Γυμνάσιο-Λύκειο Κομοτηνής Τζελάλ Μπαγιάρ χωρίς να ληφθεί υπόψη η γνώμη της εφορευρικής επιτροπής η οποία εκλέγεται με τις ψήφους των γονέων των μαθητών που ανήκουν στην Τουρκική κοινότητα.
Το ABTTF δήλωσε ότι το σημερινό κτίριο του Γυμνασίου και Λυκείου της Τουρκικής Μειονότητας στην Ξάνθη, το οποίο χτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, δεν διαθέτει τις εγκαταστάσεις για την παροχή ποιοτικής και σύγχρονης εκπαίδευσης και ότι η Τουρκική κοινότητα της Δυτικής Θράκης απαιτεί εδώ και χρόνια την κατασκευή ενός νέου σχολικού κτιρίου, όπου η διδασκαλία θα παρέχεται στα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και δεν θα υπάρχει ανάγκη για σύστημα βάρδιας, αλλά το αίτημα αυτό αγνοείται από τις Ελληνικές αρχές.
Το ABTTF υπενθύμισε το γεγονός ότι το 2017, ο τότε Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είχε επισκεφθεί το Τουρκικό Μειονοτικό Γυμνάσιο και Λύκειο Ξάνθης και είχε δεσμευτεί ότι θα κατασκευαστεί νέο σχολικό κτίριο και όμως η υπόσχεση αυτή δεν υλοποιήθηκε μέχρι σήμερα. Το ABTTF τόνισε ότι το πρόβλημα του σχολικού κτιρίου δεν έχει επιλυθεί μέχρι σήμερα, παρόλο που η Εφορευτική Επιτροπή και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων έστειλαν επιστολές στις αρμόδιες επίσημες αρχές.
Το ABTTF υπογράμμισε ότι το δικαίωμα στην εκπαίδευση και η αρχή της ισότητας και της μη διάκρισης περιλαμβάνουν την ισότιμη πρόσβαση στην ποιοτική εκπαίδευση για τα μέλη των μειονοτικών ομάδων και κάλεσε την Ελλάδα να αποκαταστήσει την εκπαιδευτική αυτονομία της Τουρκικής κοινότητας στη Δυτική Θράκη που εγγυάται η Συνθήκη της Λωζάννης του 1923 και να ικανοποιήσει το αίτημα της Τουρκικής κοινότητας για την παραχώρηση ενός νέου σχολικού κτιρίου, λαμβάνοντας υπόψη το δικαίωμα των Τούρκων μαθητών που φοιτούν στο Γυμνάσιο και Λύκειο της Τουρκικής Μειονότητας στην Ξάνθη να έχουν πρόσβαση σε ποιοτική και σύγχρονη εκπαίδευση.
Μπορείτε να προβείτε στη γραπτή δήλωση του ABTTF από τον παρακάτω σύνδεσμο:
https://documents.un.org/doc/undoc/gen/g25/029/78/pdf/g2502978.pdf